trillingsgetal

  • Willem

    Hoewel links en rechtsdraaiende varianten in chemische reacties hetzelfde reageren kunnen ze in biologische/biochemische enzymprocessen heel andere activiteiten uitoefenen. Onze enzymen zijn vaak grote driedimensionale moleculen die geheel anders koppelen aan de links- of rechtsdraaiende variant van het molecuul.

    Ik geloof dat die links of rechtsdraaiende melkreclames inspelen op mensen die menen dat één van beide varianten van het melkzuur minder makkelijk door de darmen wordt opgenomen en zodoende gezonder zou zijn.

    Een heel triest voorbeeld is het slaapmiddel softenon. Eén van beide varianten is totaal ongevaarlijk terwijl de andere bij zwangere vrouwen ernstige verminkingen veroorzaakt aan de ongeboren vrucht. Deze varianten kunnen (voor zover ik weet) met chemische reacties niet of nauwelijks van elkaar gescheiden worden.

  • Willem

    Ik vond nog iets interessant over links en rechtsdraaiend melkzuur op :

    Rechtsdraaiend melkzuur is niet gezonder dan linksdraaiend zoals men vroeger wel dacht. Het heeft ook geen effect op de darmflora omdat het al in de dunne darm wordt opgenomen terwijl de darmflora zich bevindt in de daarachtergelegen dikke darm.

    In gefermenteerde zuivelproducten als yoghurt en karnemelk wordt melkzuur gemaakt door melkzuurbacteriën. Deze bacteriën kunnen linksdraaiend, rechtsdraaiend of beide varianten maken. Dit is afhankelijk van de bacteriesoort. Verschillende melkzuurbacteriesoorten maken beide melkzuurvarianten in verschillende verhoudingen (meestal is dit fifty-fifty). Sommige bacteriesoorten maken relatief veel rechtsdraaiend. Als je veel van dit type bacteriën in je yoghurt hebt zitten heb je dus ook relatief veel rechtsdraaiend melkzuur in je yoghurt.

    Ons eigen lichaam zet gemakkelijker rechtsdraaiend melkzuur om dan linksdraaiend. Dit komt omdat ons lichaam zelf bijna alleen rechtsdraaiend melkzuur aanmaakt (bij sporten verzuren je spieren door rechtsdraaiend melkzuur).

    Inname van teveel linksdraaiend melkzuur zou dus ongezond kunnen zijn doordat het lichaam (de lever) dit niet meer af kan breken. Dit is echter een theoretische discussie. In de praktijk krijg je nooit zoveel binnen. Of je moet echt vele vele liters yoghurt of karnemelk per dag innemen. (Voor baby's geldt een maximum van 1 liter/dag)

  • Tom

    Ter info: Vanavond in “Overleven”: “God is dood”. Tweede deel uit de reeks.

    Vanavond gaat het over de evolutie van de mens.

    Om 21u10 Canvas (TV2-Vlaamse zender).

    Tom

  • friedrich hans frits

    in de geheime leer deel III van h.p. blavatsky staat op bladzijde 532 een schema

    de kleuren en hun trillingsgetal staan er beschreven.

    dit is volgends mij de allereerste keer dat dat er over kleuren en hun trillings getal beschreven is (1888)

    ook is er in hetzelfde boek een schema van geluid en het trillings getal

    je moet maar eens zien of je er wat aan hebt…

    vr gr frits

  • G.E. Weten

    Ik wist niet dat wetenschap iets te maken heeft met theosofie, en al helemaal niet met esoterie.

    Of je moet het occulte wetenschappen noemen.

    G.E. Weten

  • lina

    ik wil allleeen weten wat dat is en dan gaan jullie vies doen gooor!! :(

  • sherlaysha

    wat ga je goor doen dan nerd

  • henkje

    hoi ik heet henkje pitertje

  • hoi

    hoi hoe gaat het=== Ik ben gek en ik ga nu naar het voetbal veld

    laterzzz