De dinosaurus die zichzelf opat
De huidige universiteiten zijn een dinosaurus die zichzelf geleidelijk opeet. Er wordt door universiteiten gigantisch veel geld verspild aan onnodig dure gebouwen, niet zelden gebouwd volgens zeer kostbare architectuur en soms in de vorm van kostbare historische monumenten.
Er wordt ook mega veel geld verspild aan hoogleraren die voor absurd hoge salarissen hoorcolleges geven die veel goedkoper en effiënter kunnen worden gegeven via internet, zoals in de VS al vaak gebeurd. Bovendien is er te weinig controle op de doelmatigheid van universitaire opleidingen en zijn universitaire opleidingen vaak slecht georganiseerd en is de onderwijskwaliteit vaak laag. Universiteiten kennen gigantische uitvalpercentages. Ik meen dat dat wel vijftig procent is van alle studenten die beginnen aan een universitaire studie.
Verder staan universiteiten vaak veel te ver van de maatschappij, hebben ze veel te weinig contact met maatschappelijke problemen en lager opgeleiden en slagen ze er vaak niet in om te communiceren in een taal die door buitenstaanders wordt begrepen.
Ook heerst er vaak een wat arrogante sfeer op universiteiten. Dat gaat ten koste van de functie die universiteiten hebben, namelijk het zoeken van oplossingen voor allerlei problemen uit de maatschappij en het begrijpelijk rapporteren van die oplossingen.
Universitaire opleidingen moeten (ook) worden aangeboden via internet. Dat kan door al het studiemateriaal via internet gratis beschikbaar te maken voor iedereen via websites (zodat het kan worden gedownload in een elektronisch boek), leervideo's, videoanimaties, videochat, serieuze webforums met universitair docenten, digitale simulatiegames, wiki's, internationale discussies, enz. Ook de studenten kunnen zelf bijdragen aan het maken van deze leercontent.
De studenten hoeven dan niet op kamers te gaan wonen en kunnen in hun directe woonomgeving kleine groepjes medestudenten zoeken om met elkaar thuis in real live contacten te discussiëren over hun studie. Ook hoeven ze dan geen baantje te nemen en zijn geen tijd kwijt aan het zoeken van een kamer, het organiseren van hun huishouden en het reizen naar hun ouders.
Daardoor hebben studenten minder last van ongezonde stress en houden ze veel meer tijd over voor hun studie en voor het bestuderen van belangrijke zaken daarbuiten, zoals communicatie en schriftelijke rapportage, emotionele ontwikkeling, ziektepreventie, ICT, discussiëren, Engelse taal, rekenen, studievaardigheden, beroepskeuze, management, conflictbemiddeling, morele bewustwording, logisch redeneren en praktische vaardigheden op allerlei gebieden.
Ook is er dan meer tijd voor relaties en gezonde ontspanning en vorming via een gezelligheidsvereniging in de eigen woonplaats, plaatselijke politieke partij, vrijwilligerswerk voor een goed doel, enz… Bovendien zorgt digitaal onderwijs voor minder verkeer en milieuvervuiling en lost het de grote ‘kamernood’ op in universiteitssteden.
De dagen van de traditionele universiteit zijn bijna geteld. Maar deze dinosaurus met een adelijke tongval heeft daar geen oog voor. Hij bijt zich vast in de universitaire traditie van hoorcolleges en onnodige geldverspilling. Deze dinosaurus heeft niet in de gaten dat hij daarmee bezig is om zijn eigen staart op te eten.
Video over politieke actie via internet door jongeren
De onderstaande video pleit ervoor dat jongeren meehelpen met het oplossen van maatschappelijke problemen via internetcommunicatie en computer-clubhuizen.
http://mitworld.mit.edu/stream/582/