Kiesmannen??

  • Ernst-Jan Arts

    Een vraagje voor de politicologen onder ons. Het is nu heel spannend bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen. In de media wordt gesuggereerd dat een kandidaat met minder stemmen toch president kan worden als gevolg van het kiesmannen systeem. Daar begrijp ik nu helemaal niets van. Kan iemand dit aan mij uitleggen?

    EJ

  • Willem

    Nou ik weet ook niet helemaal hoe het zit maar ik zal een poging doen. De kiesmannen zijn een schakel binnen het Amerikaanse districtenstelsel waardoor er in iedere staat maar 1 winnaar kan zijn. Dit is tegenovergesteld aan het systeem van evenredige vertegenwoordiging wat wij in Nederland kennen. In het Amerikaanse systeem heb je maar twee of hooguit drie kandidaten die serieus meedoen voor het presidentschap, want kandidaten die in elke staat tweede en derde plaatsen zouden behalen zouden toch 0 stemmen van de kiesmannen krijgen.

    De Kiesmannen zijn moreel maar niet wettelijk verplicht te stemmen op de winnaar in de desbetreffende staat. In de praktijk doen ze dit ook altijd. Iedere staat heeft op basis van het aantal inwoners een aantal kiesmannen toegewezen gekregen. Daarom leggen de stemmingen in grote staten als Florida zoveel gewicht in de schaal. Als het nek aan nek gaat kan iemand op basis van een klein stemmenverschil een heleboel kiesmanstemmen verliezen. Dit verklaart waarom iemand met de “popular vote” in z'n broekzak de “electoral vote” kan verliezen.

    Overigens is het voor mij een raadsel waarom deze kiesmannen natuurlijke personen zijn.

  • Adson

    Keurige uitleg denk ik. Overigens merk ik nog op dat sommige staten wetgeving hebben die de kiesmannen wel verplichten te stemmen op de winnaar van die staat. Florida heeft die wetgeving niet trouwens, maar wanneer het republikeins gezinde parlement van florida zelf een lijstje kiesmannen samenstelt zullen ze van te voren wel even gechekt hebben aan welke kant zij staan…

  • Willem

    Tja het is en blijft een raar systeem. In sommige staten heeft het dus helemaal geen zin om natuurlijke personen als kiesman in te zetten.

    Maar goed, ik ben benieuwd wat de uiteindelijke tellingen van journalisten zullen opleveren.

    Willem

  • Wendy

    ehm… Bush heeft gewonnen

    hahahaha

    sorry, ik kon het niet laten