BSE?

  • Ernst-Jan Arts

    Kan iemand mij vertellen wat BSE precies is en hoe het wordt overgedragen van koe op koe?

    EJ

  • Geert

    De ziekte wordt overgedragen door prionen, haast niet uit te roeien zeer hardnekkige eiwitten.

  • Willem

    Voor meer informatie kun je ook kijken op de website van het Productschap voor vee, vlees en eieren. Natuurlijk zijn zij wel spokesmen van de sector. (www.pve.nl)

    Een alternatief is daarom http://whyfiles.org/012mad_cow/index.html (staat ook op de wetenschap.pagina)

    Succes!

    Willem

  • Adson

    bse is bovine spongiforme enecphalopathie: “sponsachtige hersenziekte bij koeien”

    De ziekte kan overgedragen worden doordat boeren hun vee diermeelvoeder geven waarin slachtafval is verwerkt van schapen en koeien.

    Men denkt dat de ziekte Scrapie die bij schapen voorkomt aan de basis van het probleem staat hierdoor konden koeien bse krijgen, en via slachtafval kon het in de voedselketen van koeien terechtkomen. Naar beste weten is alleen hersen weefsel en merg risicovol. Dit werd vroeger deels vermalen en kon zo in bijvoorbeeld hamburgers en frikadellen terechtkomen. Wat dat betreft is het leed al geschied in de jaren tachtig en negentig op dit moment zitten deze zaken niet meer in de voedselketen voor mensen of dieren.

    De ziekte van Jakob/Creutzfeldt welk een menselijke variant is van bse kan veroorzaakt worden door het eten van merg of hersenweefsel van met bse besmet vee. De incubatie tijd is vele jaren. De ziekte zelf kent een verloop van enkele maanden en heeft immer een fatale afloop. Hogere hersenfuncties begeven het het eerst en uiteindelijk storten de autonome functies in waardoor je niet meer kunt ademhalen.

    Mijn uitleg is wellicht wat kort door de bocht hier en daar, ik ben dan ook geen expert maar wel geintresseerd en verwelkom verbeteringen en opmerkingen.

    Waar ik “voedselketen” gebruik bedoel ik niet een natuurlijke keten maar het proces van verwerking en aanvoer van voedingstoffen voor vee en ook mensen.

  • Mirjam

    Wat heeft de Duitse overheid nagelaten wat de Nederlandse wel goed heeft aangepakt?

    beendermeel in veevoer of hersenweefsel in worst?

  • Buddy

    Via veevoe!!!!!!!!!!!!!!r, maar wat ik wel gek vind dat BSE pas iets is van de afgelopen 5 jaar! en dat de koeien al meer dan 30 jaar dit voer krijgen waarin orgaanrestanten van andere dieren (en dus ook koeien) zitten,

    Vraag dus: waarom is BSE niet al eerder opgekomen en pas de laatste jaren? bij koeien heeft het helemaal niet zo een lange incubatietijd als het C-J bij mensen.

    Worden we geflesd?????

  • Willem

    Volgens mij niet.

    Zie het als een tijdbom. Op een gegeven moment zijn alle parameters geschikt om iets vreselijk fout te laten gaan. Bijvoorbeeld de vorming en het overspringen van een virus- of prionmutatie naar een nieuwe diersoort. Daar kan soms jaren overheen gaan. Als zoiets fout gaat heb je een nieuwe ziekte die eventueel besmettelijk is. Volgens jouw cijfers hebben we de tijdbom dus 25 jaar lang laten tikken. Dan heb je nog mensen die het belachelijk vinden dat we het gebruik van deermeel ook willen verbieden bij varkens en pluimvee.

    (Volgens mij wordt met incubatietijd de tijd tussen de besmetting en ziekte bedoeld van één gastheer door één virussoort/prionsoort/bacteriesoort.)