Bestaat God?

  • Bastiaan Berends

    Ik ben benieuwd of er vanuit de wetenschap bewijzen zijn voor het wel of niet bestaan van God.

  • Michelle

    Het bestaan van god heet niet voor niets “geloven”….

    Voor god wat voor je kan doen, moet je in hem geloven. Gelukkig werkt dit niet zo met een anti-biotica pil ;-)

    Voor mij is het antwoord op je vraag een volmondig nee.

    Religie, rituelen en bijgeloof zijn manieren van mensen om controle te krijgen op het onvoorspelbare leven.

    Maar “geloof” wat je wil…

    Ik heb nog wel een leuke site voor je.

    http://www.skepticsannotatedbible.com

    Groetjes,

    Michelle

  • Lien

    Bastiaan,

    Veel mensen maken zich druk over het feit of God bestaat. Hier kan niemand een wetenschappelijk antwoord op gegeven, omdat het hier over “geloven” gaat. Je gelooft in iets, maar je weet het niet zeker. Als je in (een) God gelooft dan geeft dat je houvast in je leven. Je weet dan tenminste “zeker” dat er iemand of iets is die je kunt vertrouwen en waar je steun en kracht van krijgt.

    Groetjes Lien

  • Yljas

    In antwoord op de vraag en de reacties twee opmerkingen.

    Vanuit de wetenschap zijn er sowieso geen bewijzen. Dat klinkt wellicht wat vreemd, maar in principe werkt wetenschap met theorieen die getoetst worden. Daarom is statistiek zo belangrijk, omdat de theorieen in een bepaalde mate waar of onwaar zijn. Met 98% waar heb je geen 100% en dus geen bewijs maar een aanname met …98%.

    Mijn eerste college ging hierover en dat ben ik nooit vergeten. (Toch ruim vijf jaar over de studie gedaan ;-)

    Het aardigste hiervan vind ik altijd als ik in mijn biologielessen de evolutietheorie mag behandelen. Dan begin ik altijd met: ‘Vandaag maken we een start met een theorie die nog niet tot dogma verheven is’. Vervolgens leg ik in de bovenbouw vwo-klassen uit hoe wetenschap werkt en dat bewijzen in de wetenschap dus niet bestaan.

    Als iemand roept ‘dat is wetenschappelijk bewezen’ dan moet ik altijd hier aan denken.

    Roep nou niet dat er een bewijs is dat 1+1=2, want dat is een aanname. Een wiskundige kan je dat precies uitleggen en desnoods ook dat 1+1=3. Om het makkelijk te maken hebben we afspraken gemaakt zodat we zonder discussie kunnen rekenen.

    Dan het wel of niet bestaan van God. Ik geloof. Daarom kwam ik ook eigenlijk hier, om onze site te promoten (toch ff doen www.elhouda.nl). Waarom moeten mensen die geloven bewijzen dat er een God is. Ik vraag toch ook niet om te bewijzen dat er geen God is. Dat is de andere kant. Natuurlijk. Ik geloof dus. In God (Allah), de profeten en de boeken met de Qur'an als waarheid. Want wat daarin staat, is soms toch wel vreemd. De beschrijving van de ontwikkeling van de embryo. En dat ruim 1400 jaar geleden. Toen waren er nog geen microscopen. Waar komt het dan vandaan???

  • Wendy

    En omdat je die laatste vraag niet kan beantwoorden, moet dat wat er geschreven staan wel waar zijn??

    Zoals we ooit de dondergoden uitvonden om de donder te verklaren. Want waar zou anders die donder vandaan moeten komen??

    Goden, astrologie, en andere mensenuitvindingen hebben alleen betekenis in de mensenwereld.

    Geen planeet beïnvloed het gedrag van een koe of mier, maar wel van de mens. Geen god regeert de leeuw, de vlo, een virus, maar wel van de mens.

    Kortom mensenuitvindingen die de illusie geven dat de mens het middelpunt is van de schepping/natuur/heelal… en maar oorlog voeren wie de echte god heeft…

    Daarentegen hebben de door de mens ontdekte natuurwetten (niet uigevonden, maar ontdekt) invloed op alle leven op aarde. Elk organisme heeft te maken met zaken als zwaartekracht, druk, opwaartse kracht, noem maar op.

    Ik denk dat dat voor mij het verschil is.

    Betekent iets wat niet wetenschappelijk is, dus een aanname is, ook iets buiten de mensenwereld. En dan stel ik toch vast dat mensen de vreemdste dingen voor waar aannemen, die volgens de huidige kennis der wetenschap hetzij onmogelijk, hetzij zeer onwaarschijnlijk zijn.

    Voor mij is god één van die zaken.

  • Buddy

    Juist, Axioma's en Paradigma's

    ps ik heb geen 5 jaar over die studie gedaan.hahaha

    nog sterker ik heb helemaal niet gestudeerd.hahahaha

  • Buddy

    De meeste “top”wetenschappers geloven in god, grappig he

    Puur omdat ze in hun wil om alles te willen verklaren er uiteindelijk ook niet uitkomen.

    Bijbel+God= lulverhaal, helaas Je kunt zoiets nooit bewijzen!

    Wetenschap is ook een geloof hoor! Vraag maar eens hoe je zowel in Deeltje als Golf kunt geloven.AXIOMA'S!!!!!!!!!!!!dus niet bewezen feiten, aannemen, zeggen ze dan op de U.

    Denk jij nu echt dat er een verschil is tussen de schepping volgens de BIG BANG theorie volgens Weinberg en de schepping volgens de bijbel, welnee de wetenschappers kunnen ook niet verklaren wat er voor de big bang was, nee dan zeggen ze dat er nog geen tijd was, maar ja dat zeggen de reli's ook.

    Zij zeggen gewoon dat God er altijd al was.(zonder tijd he).

    Lees eens wat van Bergson!!!!! en van Bell (god dobbelt wel!)

  • sabracadabra

    Als we er even vanuit gaan dat God een ruimtebezoeker is,kunnen we aannemen dat hij bestaat.Eva uit rib Adam –hoogontwikkelde wezens beheersen DNA technieken.Duizend jaar voor God als een dag—-Een ruimteschip met 299000km/s

    (bijna lichtsnelheid)doorbreekt de tijd;de tijd voor de ruimtereizigers gaat veel en veel trager dan vanwaar hij is gestart.