Kind en televisiegeweld!

  • Lien

    Heeft geweld op televisie invloed op het gedrag van kinderen?

  • Willem

    Ik heb ooit een onderzoek op TV gezien waar twee groepen kinderen voor de TV werden gezet. De ene groep keek naar een “geweldadige” tekenfilm en de andere groep naar een niet-geweldadige tekenfilm. De kinderen uit de eerste groep bleken na de film inderdaad agressiever op elkaar te reageren.

    Ik geloof er in dat als kinderen teveel van dit soort programma's over zich uitgestort krijgen zij erin gaan geloven dat problemen opgelost dienen te worden met geweld. Zeker omdat in sommige huishoudens de TV eerder als opvoeder dient dan de ouders.

    Enige jaren geleden was er ook nogal wat commotie over een kinderserie waarin de helden elkaar met trappen te lijf gingen. Je zag dat deze trappen op het schoolplein werden nagedaan.

    Als je meer wilt weten zou ik eens kijken op sites van verontruste ouders enzo wellicht kun je daar ook wel wetenschappelijke studies vinden waarin dit verband wordt gelegd.

    Groetjes,

    WillemLien schreef:

    >

    > Heeft geweld op televisie invloed op het gedrag van kinderen?

  • Jochem

    In zekere mate wel. Het licht, naar mijn mening, ook erg aan hoe het kind zelf al is.

    Jochem

  • JE KIND

    JAAAAAAAAAAAAA,,, EN IK GA JE SCHOPPEN!!!!!

    Lien schreef:

    >

    > Heeft geweld op televisie invloed op het gedrag van kinderen?

  • jan

    als 20 seconden televisie reclame invloed hebben, dan zeker een uur geweldsfilm!

  • Willem

    Bericht in de Metro:

    De agressie van lagereschoolkindere neemt af als hun geleerd wordt minder televisie te kijken en minder computerspelletjes te spelen, zo blijkt uit een studie van de Stanford University.

    Onderzoekers van de Californische universiteit maten eerst hoeveel uren 105 kinderen in San Jose voor de televisie doorbrachten. Daarna wisten de hun pupillen er in zo'n 18 lessen van te overtuigen tien dagen geen televisie te kijken of computerspelletjes te spelen en dat vervolgens te beperken tot een maximum van zeven uur per week. 120 vergelijkbare leerlinegn op een andere school in dezelfde plaats fungeerden als controlegroep.

    In het begin keken de kinderen gemiddeld 15,5 uur televisie per week, vijf uur video en speelden zij drie uur computer- of videospelletjes. Aan het einde van de cursus was dat voor alle drie de activiteiten gedaald tot eenderde. Wat de kinderen zoal keken werd niet gecontroleerd, maar de onderzoekers gaan ervan uit dat er geweldadige programma's bijzaten.

    Aan de klasgenoten van de proefpersonen werd gevraagd de agressie van hun medeleerlingen te beoordelen aan het begin en aan het einde van de studie. Aan het begin waren de agressiemeldingen op beide scholen gelijk maar aan het einde lagen ze op de school waar de cursus werd gegeven 25% lager. De studie staat beschreven in het januarienummer van het vakblad “Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine”.