de mens als object / gedrag

  • Ansalo Personeelsdiensten

    De volgende vragen:

    ? Is discriminatie nieuw

    ? Wie worden er gediscrimineerd

    ? Is het werkelijk zo?n groot probleem

    ? Waarom is het in onze samenleving altijd aanwezig

    ? Is het geen onderdeel van ons menselijk ( groep) gedrag

    ? Waarom voelt iemand zich gediscrimineerd

    Is discriminatie nieuw

    Discriminatie bestaat al zolang er mensen / groepen individuen bestaan, een ieder mens wil vrijwillig of gedwongen bij een groep horen.

    Deze groep kan zich alleen onderscheiden als ze zich beschermen van invloeden van buitenaf.

    Dit gebeurd op verschillende manieren, afhankelijk van de status ten opzichten van de andere groep. Hoe hoger de status, hoe minder snel deze groep zich voelt aangevallen / gediscrimineerd. (Gediscrimineerd is aangevallen voelen )

    Ook taal gebruik en sociale vaardigheden hebben invloed op bovenstaand gedrag.

    Dit heeft alles te maken met natuurlijk afweer t.a.v. van de ander.

    Als voorbeeld de grappen over Duitsers en Belgen, ongemerkt zit hier een stukje discriminatie in. Waarom zijn de Duitsers positiever over ons, dan wij over hun.

    Wij zijn veel kleiner en afhankelijk van de Duitsers, en de Duitsers zien ons als klein landje met een grote mond. ( een klein knuffel hondje waar je toch niet bang voor hoeft te zijn)

    Het is de kiem van alle discriminatie, hoe hoog sta je in de pikorde als land, geloof, ras enz.

    Mijn stelling is dat het in de genen van mensen / natuur zit. Je kunt ( moet ) een groep of land enz wel leiden /sturen om de waarden en normen te bewaken die als gemenen deler als norm wordt beschouwd. Maar veel beweegredenen van mens en organisaties worden op natuurlijk gedrag hierdoor beïnvloed.

    Is het werkelijk zo?n groot probleem:

    Waarom is het in onze samenleving altijd aanwezig:

    Niet als de waarden en normen die op dat moment in de maatschappij als maatstaf worden gehanteerd.

    Wij staan als beschaving nog maar aan het begin om het te willen herkennen en benoemen.

    Het is al een winstpunt als je weet waarom je als mens / groep een bepaald gedrag vertoond t.o.v. de ander.

    Discriminatie hoeft geen probleem te zijn als je het gebruikt om de ander erop te wijze dat je laat zien dat jij anders bent dan hun. Het wederzijds begrip en het willen aanpassen aan elkaar, en als je als individu bij een groep wil horen is aanpassen aan de ander een heel natuurlijk proces. Dit hoeft niet te betekenen meer of minder hoog: pikorde / status.

    Zie het als een leerproces om elkaar te kunnen en willen begrijpen, hoe een bedrijf / samenleving optimaal kan functioneren zonder iemand echt te kwetsen / dwarsbomen.

    Discriminatie is en blijft dan ook altijd aanwezig in een organisatie / maatschappij, alleen wordt het woord discriminatie te pas en onpas gebruikt om het gedrag van mens / groep te

    manipuleren.

    Om een ieders mening / gedrag / geloof / aard enz ( *) te kunnen en willen begrijpen is ?Maatwerk? nodig.

    Nog moeilijker is het om een mening / gedrag / geloof / aard te willen respecteren, je aanpassen aan de ander.

    Is het geen onderdeel van ons menselijk ( groep) gedrag:

    Discriminatie is een natuurlijk gedrag ( zit van nature in elk levend wezen ) , wij als mens denken alleen dat wij boven de natuur staan.

    Als bovengenoemde opmerkingen / stellingen worden begrepen dan is de conclusie dat discriminatie een gedrag is van mens en /of groep dat je ook niet weg moet denken uit de samenleving.

    Waarom mag een mens / groep niet trots zijn op zijn ras / geloof / mening, alleen heb je als mens / groep ook de plicht waarom en wat de beweegredenen zijn, en deze helder en goed over te brengen ( verwoorden / gevoelens ) op de ander.

    Zo ontstaat er een dialoog tussen mens / groep dat wij nu nog discriminatie noemen, maar dat eigenlijk gewoon sociaal aanpassings vermogen is van: mening / gedrag / geloof / aard.

    Stelling: Je moet dan ook niet bang zijn om te discrimineren!!!.

    Waarom voelt iemand zich gediscrimineerd:

    Dit is heel moeilijk te verwoorden, misschien kunnen vragen ook voor de lezer een beeld / conclusie oproepen.

    Vragen: komt het omdat———

    ? Omdat er geen communicatie is tussen mens /groep onderling?

    ? Omdat wij niet willen communiceren met de ander?

    ? Omdat wij niet willen of kunnen aanpassen aan de ander?

    ? Omdat jij je niet gelijkwaardig voelt in status / pikorde t.o.v. de ander?

    ? Omdat je zelf aanvoelt dat jij degene bent die wisselgeld moet meenemen?

    ? Omdat je zelf nog niet weet wie ik bent of wil worden?

    ? Omdat ik zelf niet weet wat mijn beweegredenen zijn om mij te willen / moeten aanpassen aan de ander.

    ? Omdat ik mij wil laten discrimineren?

  • Willem

    Als je beweert dat je niet bang moet zijn om te discrimineren moet je denk ik wel duidelijk aangeven wat je daaronder verstaat. Inderdaad is zelfbewustzijn niet erg. Ik zal eerlijk toegeven. Ook ik, als zeer vrijdenkend persoon, voel me wel eens minder op m'n gemak in een groep met ‘anderssoortigen’. Toch denk ik dat het de verkeerde kant opgaat als wij anderssoortigen uitsluiten van bepaalde zaken omdat ze anders zijn. Dat is de context waarin discriminatie meestal wordt gebruikt. Dit type discriminatie is iets dat wij in Nederland (en de rest van de wereld) wel degelijk moeten uitroeien.

    Wij kunnen niet mensen de toegang tot banen en discotheken ontzeggen omdat ze anders zijn. Dat mensen zich willen onderscheiden is o.k. maar als anderen daar de dupe van moeten worden is het verkeerd.

  • kamelenzadeltje@outlook.com

    de enige kleur van de huid is die in je hersenen zit

    en als dat waar is ben ik als blanke ,

    de meest zwarte neger die er is

    als dat zo is

    dan vindt ik mezelf mooier dan elk ander mens

    dan ben ik rood geel bruin zwart en blank tegelijker tyd

    dan ben ik een unicum

    en toch gelijk aan alle en iedereen

    dan ben ik net als alle mensen

    van binnen zyn we allemaal vlees en het zelfde bloed

    waaromm dan niet aan de buitenkant gewoon mens