snelheid van een gedachte is onbeperkt

  • Gerben

    Jan-Sjaak,

    Als mensen hun fantasie moeten laten varen onder het juk van de strakke empirische wetenschap (eerst bewijzen zien en dan geloven) zal dat weinig ruimte laten voor ongeloofelijke, spectaculaire, en soms misschien ook wel zinloze discussies. Toen , nu en in de toekomst. Reizen naar de maan was nog niet eens zo heel lang geleden ondenkbaar en ongehoord. Om nog maar niet te spreken over de huidige filosofische discussies omtrent tijdreizen, zwarte gaten, ruimte-tijd krommingen en nu dus ook snelheden groter dan de lichtsnelheid. Veel ontdekkingen die de mensheid, en dus ook jij, vooruitgang maar ook achteruitgang gebracht hebben zijn op gang gebracht door mensen die hun fantasie de vrije loop lieten. Misschien heb je gelijk en is dit inderdaad niet het geschikte forum om wetenschappelijke filosofische discussies te voeren.

    Gerben

  • Beheerder

    Beste Gerben

    Misschien

    > heb je gelijk en is dit inderdaad niet het geschikte forum om

    > wetenschappelijke filosofische discussies te voeren.

    >

    > Gerben

    Wat mij -als beheerder van dit prikbord- betreft zeker wel. Er zijn weinig plaatsen waar je zulke discussies ziet en ik ben met je eens dat je verder moet durven denken om tot nieuwe ideeën en oplossingen te komen. De wetenschapsfilosofie is van groot belang en kun je niet afdoen als onzin.

  • Paulus

    Wat me opvalt is dat de beheerder de neiging heeft om zichzelf in elke discussie te mengen. Dat lijkt mij niet de taak van de beheerder en ik zie ook lang niet op elk forum dat dit gebeurt. Maar hier dus blijkbaar wel.

  • johan

    Waarom zou de beheerder geen aktieve rol mogen spelen? Op veel prikborden mis ik een voorzitter die een oeverloos wordende discussie weer in goede banen leidt.

    Doet ie goed hier vind ik.

  • Jan-Sjaak Roesso

    Leid ik niet reeds de discussie in goede banen?

    Lees toch eens mijn rake opmerkingen!

    Jan-Sjaak Roesso

  • Beheerder

    Johan bedankt voor je complimenten.

    Paulus,

    Ik zal proberen te reageren op je opmerking. Allereerst mijn rol als beheerder:

    Er zijn geen vastomlijnde regels over hoe ik mij als beheerder moet opstellen. Startpagina heeft ons echter gevraagd erop te letten dat er geen beledigingen en onzedelijkheden plaatsvinden. Zonder dat mensen het doorhebben worden alle prikborden dus wel degelijk in de gaten gehouden. Als hier aanleiding voor is worden berichten verwijderd. Als beheerder stel ik daarnaast zelf de eis dat berichten enige relatie moeten hebben met het onderwerp. Daarin ben ik zeker niet de enige.

    Dan nu een reactie op jouw opmerking dat ik mij te vaak in de discussies zelf zou mengen. Vaak roepen vragen op dit prikbord ook mijn interesse op. In zo'n geval probeer ik de vragenstellers te helpen in hun zoektocht als ik hierbij van dienst kan zijn. Daarnaast ontspinnen zich soms discussies die heel mooi zijn maar vragen om een woord van de beheerder. Zeker als de bedoeling van dit prikbord aan de orde komt (zoals in deze thread ook het geval is). Okee en ik geef toe, soms meng ik mij in een discussie omdat ik hier zelf een mening over heb. Dat probeer ik tot een minimum te beperken. Niet omdat ik vind dat ik dit niet zou mogen doen (een voorzittersfiguur kan immers een positieve rol spelen binnen een discussie) maar meer omdat ik het als lezer interessant vind als mensen zelf aan het woord kunnen blijven.

  • Silvana

    Laat me niet lachen Johan…op vele prikborden val jij met kelly en de rest die op Jiskefet komen andere mensen lastig…ook onder andere namen…en dan jouw vriendje mij 104 virusmails toe te laten sturen en mijn pc te hacken…je bent een vals mannetje…jij wil juist niet dat er een webmaster oplet.

  • Gerben

    Beste iedereen,

    Ik lees dat mijn opmerking ‘is dit wel het goede forum voor wetenschappelijk filosische discussies’ het een en ander heeft los gemaakt. Ik denk dat we blij moeten zijn met forums zoals deze. Het kan een uitlaatklep zijn voor diegene die iets te zeggen menen te hebben. Dat dit soms kant nog wal raakt moet wat mij betreft niet uit kunnen maken. Het feit dat mijn opmerking een discussie heeft aangewakkert (met dank aan de beheerder) is voor mij een bewijs dat dit dus wel de juiste plek is voor de eerder genoemde wetenschappelijk filosische discussie!

    Ik neem bij deze dan ook mijn opmerking terug en zal mij weer gaan mengen in die opmerkingen en vraagstukken die mijn interesses hebben. Verders hoop ik dat er nog vele onderwerpen hier aan bod zullen komen die de fantasie zullen prikkelen. Immers, er moet tijd en ruimte vrij blijven om eens lekker weg te dromen.

    Gerben

  • Tiber

    Dat was Decartes en hij zei niet “Ik denk…” maar ik twijfel…."

  • Christa

    En hier is het resultaat op een vraag die ik me net ook stelde: hoe snel kunnen onze gedachtes reizen ? met lichtsnelheid kun je in 1 sec. ca. 7 maal de aarde rond. Ik vond hier meerdere antwoorden, maar ook meteen het ontstaan van ruzies ? waarom wordt deze vraag niet gewoon serieus benaderd……