trillingsgetal

  • oscar

    ik wil weten wat een trillingsgetal inhoudt. kan iemand mij daarbij helpen?

  • Willem

    Beste Oscar,

    Volgens mij is een trillingsgetal gewoon hetzelfde als de frequentie.

    Frequentie is het aantal trillingen per seconde uitgedrukt in Hertz. Of het bij het trillingsgetal ook gaat om het aantal trillingen per ‘seconde’ weet ik niet 100% zeker maar het gaat wel om een aantal trillingen per tijdseenheid.

    Je hebt ook nog de trillingstijd. Dan gaat het om de tijd die één trilling inneemt. Een trilling is een periodieke beweging om een evenwichtsstand. Dat wil zeggen dat de trilling voltooid is op het moment dat het voorwerp weer terug is op de plaats waar het begon met de de trilling.

    Groetjes,

    Willem

  • oscar

    hallo willem

    je hebt helemaal gelijk, trillingsgetal is hetzelfde als frequentie. daar was ik me niet bewust van. maargoed wat ik wil weten is alles over trillingsgetal op moleculair niveau. het enige wat ik weet is dat elke molecule een trillingsgetal heeft, die volgens mij de kenmerken van die molecule bepaald. weet jij daar toevallig iets meer over?

    groetjes

    oscar

  • thomas

    dat is de som van de optelling hoevaak een vrouw is klaargekomen d.m.v. een @!#$

  • Willem

    Hoi Oscar,

    Ik denk dat je doelt op het volgende.

    Ik weet niet hoe het volgende verhaal gevolgen heeft voor moleculen (als samenstelling van verschillende atomen.) Voor atomen weet ik echter het volgende.

    Atomen kunnen stralingsenergie uitzenden. Atomen kunnen aangeslagen worden. Vervolgens geeft een atoom straling af in de vorm van fotonen (licht).

    Atomen kunnen worden aangeslagen door:

    -toevoer van elektrische energie (denk aan een gloeidraad)

    -toevoer van magnetische energie

    -absorptie van opvallende fotonen

    -absorptie van energie van opvallende elektronen

    -absorptie van energie van roostertrillingen (binnen het complex van atomen)

    Ieder atoom heeft een specifiek emmissiespectrum. Het kan slechts een beperkt aantal kleuren uitzenden. Dit aantal wordt bepaald door het aantal sprongen dat de aangeslagen elektronen kunnen maken binnen de elektronschillen van het atoom. Men noemt dit gequantiseerde emissie waardoor ieder atoom zijn eigen setje kleuren heeft. In zo'n sprong springt een elektron naar een ander energieniveau. Deze vrijkomde energie is (in een natuurkundige formule) via de constante van Planck rechtstreeks gekoppeld aan de frequentie van de vrijkomende fotonen. Door deze frequentie te delen op de lichtsnelheid is dit om te rekenen in de golflenge. Hiermee kan de kleur van het licht bepaald worden.

    Denk aan de oranje achtige natriumlampen langs snelwegen en het roze-witte licht van een kwiklamp. Dit licht bestaat uit specifieke golflengtes.

    Deze emmissiespectra kunnen zelfs verraden wat voor atomen zich bevinden op planeten die we alleen via onze telescopen kennen. Dus zonder er ooit geweest te zijn.

  • Bas van Tiggelen

    Ook moleculen als geheel kunnen worden aangeslagen. Hierbij zijn verschillende soorten bewegingen te onderscheiden, namelijk rotatie, vibratie en ‘stretching’. Bij rotatie draait het gehele molecuul rond, bij vibratie is er sprake van het op en neer trillen van het ene atoom in het molecuul t.o.v. het andere atoom, en bij ‘stretching’ moet je denken aan het langer en korter worden van de afstand van het ene atoom t.o.v. het andere atoom in een molecuul. Elk van deze bewegingen kan slechts optreden met specifieke frequenties, die zogenoemd gekwantiseerd zijn. Dit houdt in dat de frequenties alleen sprongsgewijs kunnen veranderen en dat niet elke frequentie dus mogelijk is. Het beïnvloeden van de verschillende bewegingen kan door middel van infrarode of microgolfstraling, afhankelijk van het soort beweging. Als ik het goed heb kan je de ‘stretching’ beïnvloeden met microgolfstraling, en dat is precies wat een magnetron doet.

    Kortom, ook moleculen kunnen dus worden aangeslagen in specifieke toestanden (frequenties). En elk molecuul kan slechts een aantal soorten bewegingen en combinaties van bewegingen uitvoeren, waardoor je ze m.b.v. speciale spectra kunt identificeren.

  • Renate

    volgens mij ben ik het gewoon met jullie eens..zonder discussie a.u.b…

  • oscar

    Bedankt Willem en Bas voor de uitleg. Ookal begrijp ik het nog niet 100%. Beinvloeden al die frequenties elkaar niet, bijv resonantie of interferentie? En hoeverre heeft dit allemaal met de kwantummechanica en de snaartheorie te maken?

    Maargoed nu het volgende waar ik de ballen van snap. Het verschil tussen bijv links - en rechtsdraaiende yoghurt. Beide structuurformules zijn symmetrisch gezien toch hetzelfde? Of zie ik iets over het hoofd.

  • Bas van Tiggelen

    Vibraties, rotaties en stretching van en in moleculen gebeuren met gekwantiseerde frequenties, zeg maar sprongsgewijs dus. Dit is een gevolg van de kwantummechanica, het volgt uit allerlei formules. Of deze frequenties (bewegingen) elkaar beïnvloeden is een goede vraag; op zich denk ik dat dit tot op een bepaalde hoogte wel gebeurt. Elk molecuul staat in zekere mate op zichzelf, maar zeker niet helemaal. Er zal ongetwijfeld een behoorlijke beïnvloeding plaatsvinden van het ene op het andere molecuul, zo zal er rotatie-energie van het ene molcuul op het andere kunnen worden overgedragen ten koste van de rotatie-energie van het eerste molecuul. Je kan in dit verband echter niet echt spreken van interferentie denk ik, hooguit van resonantie als een groot aantal moleculen met dezelfde frequentie een bepaalde beweging uitvoeren.

    Dan het geval van elektronen rond een atoomkern. Ook hier zegt de kwantummechanica dat er slechts een beperkt aantal ‘banen’ mogelijk is waarin ze rond de kern kunnen bewegen. Met de begrippen resonantie en interferentie moet je hier echter (ook) voorzichtig zijn; atomen op zich kunnen nauwelijks interfereren met een ander los atoom (d.w.z. de elektronen van beide atomen). Tenzij (!) het ene atoom een binding aan kan gaan met het andere atoom. In zo'n binding kan er dan wel weer sprake zijn van interferentie van bepaalde elektronen. Maar ik denk dat het verhaal nu veel te ver gaat om nog goed begrijpelijk te kunnen zijn. Het is lastige materie die niet zo 1 2 3 uit te leggen is. Om nog wel even iets over de snaartheorie te zeggen: dit gaat nog dieper dan op atomair niveau en is pure wiskunde. Kortom: laat dat voorlopig maar even zitten zou ik zeggen… :)

    Ik hoop je toch ietsje meer duidelijkheid te hebben gegeven. Als je er echt meer van wilt weten kan ik je aanraden de bibliotheek te bezoeken. Er zijn veel (goeie) boeken over geschreven. In elk geval: het geeft niks als je het nog niet voor 100 % begrijpt…

  • Bas van Tiggelen

    O ja: de links- en rechtsdraaiende yoghurt. Dit heeft met het melkzuur te maken dat in de yoghurt zit. Dit molekuul heeft de eigenschap dat het in 2 vormen voorkomt die dezelfde molekuulformule en op papier zelfs dezelfde structuurformule (als je het ‘plat’ tekent) hebben. Maar… stel je het molecuul nu eens ruimtelijk voor (tekenen kan helpen!). Dan zal je zien dat je 2 vormen kan ‘bouwen’ die elkaars spiegelbeeld zijn, en dus met de grootste moeite toch niet op elkaar zijn te passen. Het zijn a.h.w. een linker- en een rechterhand: dezelfde bouw, maar dan in spiegelbeeld. Het zijn op zich exact dezelfde stofjes (dus met dezelfde chemische eigenschappen), maar alleen als ze in pure vorm voorkomen. Het mengsel bezit ineens andere eigenschappen. De term ‘links/rechtsdraaiend’ komt voort uit de eigenschap van beide stofjes om gepolariseerd licht in precies de tegenovergestelde richting te draaien.