De onware Koran

  • Quaenada

    Aan Kakilmis,

    ik weet niet hoe goed je Engels is, maar toch geef ik je maar enkele Engelse citaten.

    .“ Despite its repeated assertions to the contrary, however, the Koran is often extremely difficult for contemporary readers – even highly educated speakers of Arabic – to understand. It sometimes makes dramatic shifts in style, voice, and subject matter from verse to verse, and it assumes a familiarity with language, stories, and events that seem to have been lost even to the earliest of Muslim exegetes (typical of a text that initially evolved in an oral tradition). Its apparent inconsistencies are easy to find: God may be referred to in the first and third person in the same sentence; divergent versions of the same story are repeated at different points in the text; divine rulings occasionally contradict one another. In this last case the Koran anticipates criticism and defends itself by asserting the right to abrogate its own message (”God doth blot out / Or confirm what He pleaseth").

    GERD-R. Puin speaks with disdain about the traditional willingness, on the part of Muslim and Western scholars, to accept the conventional understanding of the Koran. “The Koran claims for itself that it is ‘mubeen,’ or ‘clear,’” he says. “But if you look at it, you will notice that every fifth sentence or so simply doesn't make sense. Many Muslims – and Orientalists – will tell you otherwise, of course, but the fact is that a fifth of the Koranic text is just incomprehensible. This is what has caused the traditional anxiety regarding translation. If the Koran is not comprehensible – if it can't even be understood in Arabic – then it's not translatable. People fear that. And since the Koran claims repeatedly to be clear but obviously is not – as even speakers of Arabic will tell you – there is a contradiction. Something else must be going on.”

    THE gulf between such academic theories and the daily practice of Islam around the world is huge, of course – the majority of Muslims today are unlikely to question the orthodox understanding of the Koran and Islamic history.

    De citaten komen van de site:

    .

    Ook de voorafgaande pagina's van die site zijn interessant. Ik verwijs je naar deze site om aan te geven dat de Koran heel wat problematischer, en ook heel wat menselijker, is dan de meeste islamieten zichzelf wijs maken.

    Binnenkort geef ik je de koranverzen waarin wordt gezegd dat de aarde plat is.

    O ja, sta jij je zuster toe dat ze lesbisch is ?

    Met vriendelijke groet,

    Q :)

  • kakilmis

    mijn engels is niet goed……sorry…kan je het voor mijn misschien vertalen?

    ik zou niet willen dat mijn zuster lesbies is…..maar dat moet zij weten..maar wat heeft het met de evolutietheorie te maken..?????

    maar ik wil de versen van de Koraan over die platte aarde wel willen zien…..tenmisnte als zoiets wel bestaat…..

  • Quaenada

    Beste Kakilmis,

    de site die ik jou opgaf, ging over moderne geleerden die de Koran bestuderen. Met die site wilde ik aangeven wat mijn benadering is van de Koran. Mijn benadering is een wetenschappelijke. En de basis van mijn benadering is zorgvuldig lezen zonder inlegkunde.

    In die site staat ook dat de Koran wel is veranderd. Dat wordt bewezen met een opgraving in Jemen. In tegenstelling tot wat de islamieten geloven, heeft de Koran in de eerste eeuwen van zijn bestaan veranderingen ondergaan.

    Het item lesbische zusters heeft te maken met de Koran. De koran verbiedt namelijk nergens de lesboliefde. Toch denken de meeste islamieten dat de Koran dat wel verbiedt. En de meeste islamieten worden agressief als hun zuster lesbisch blijkt te zijn.

    Vanavond of zo zal ik een aantal koranpassages (in het Nederlands) voor je hier plaatsen,

    Q :)

  • kakilmis

    ok.bedankt voor je uitleg……Koraan is niet veranderd…en lesbo liefde mag niet, homosexualiteit is in de Islam verboden….

    graag zal ik de versen die je hier gaat verplaatsen lezen….

    en wil je de volgende voor mij bewijzen….:

    1 de aarde is volgens de Koraan plat..

    2 lesboliefde mag wel…..

    mvg, huhuhuhuh.:)

  • Quaenada

    Beste Kakilmis,

    ik heb geen passages in de Koran gevonden die tegen de lesboliefde zijn gericht. Er zijn alleen een paar, vage (!) passages die tegen de manlijke homosexualiteit zijn gericht. Zoals je wellicht weet, is “manlijk” heel iets anders dan “vrouwelijk”.

    Mocht jij evenwel wel een koranpassage weten die tegen de lesboliefde is gericht, dan moet je haar uiteraard hier plaatsen. En dan krijg jij uiteraard gelijk van me. Zo eenvoudig is het. Ik ga echt geen feiten ontkennen. Maar nogmaals, beste Kakilmis, ik ben geen koranpassage tegengekomen die het had over lesboliefde en/of homosexualiteit in het algemeen.

    En stel nu eens dat de Koran de lesboliefde wel verbiedt. Wat dan nog? Je behoort je immers af te vragen of dat verbod rationeel is. Zo niet dan moet je dat verbod verwerpen. Het verbieden van de lesboliefde is irrationeel als wat en dus dient dat verbod verworpen te worden. Aan een God die irrationele verboden afkondigt, hebben we niets. Zeker God dient zich aan het normale fatsoen te houden,

    Q :)

  • Remco

    amen broeder.

    Voor zover ik weet geld hetzelfde ook voor de bijbel, in vroeger tijden werd lesbiennisme (uuhhh wat een woord) niet als iets verderfelijks gezien, homosexuele handelingen bij mannen wel. Dit is tekenend voor de tijdsgebondenheid van religieuze geschriften.

    Groeten Remco

  • Sundale

    Hoi,

    Dat de Koran een moeilijk boek is, is duidelijk.

    Als wij het boek niet helemaal begrijpen wil dat nog niet zeggen dat het boek fout is.

    Het feit dat sommige mensen passages als “fout” erkennen is vanwege een tekort aan menselijk capaciteit om het te begrijpen.

    Dat is jammer, maar begrijpelijk. Mensen zijn nu eenmaal beperkt in onderscheidingsvermogen. Wij kunnen niet alles begrijpen.

    Zelfs in de wiskunde, waarin alles toch moet kloppen, kunnen we moedwillig dingen bewijzen die niet kloppen.

    En is de aarde plat?

    Het ligt eraan hoe je het bekijkt. Het ligt eraan vanuit welke context het is geschreven en in welke situatie de Koran de passage beschrijft.

    Vanuit mijn beleving: Wetenschappelijk gezien is de aarde rond, maar vanuit mijn dagelijks leven om me heen is de aarde toch echt plat.

    Ik moet in een vliegtuig zitten om een kromme horizon te zien. Maar zovaak kom ik niet in een vliegtuig.

    (Wiskundig: Lokaal is de aarde plat, globaal is ie rond)

    Je kunt dus niet vanuit eigen beleving een heilig boek bekritiseren.

    Vandaar dat er ook zoveel interpretaties/vertalingen van de bijbel zijn.

    Jammer, het zij zo.

    Sundale

  • Arjen

    De basis van de kritiek op boeken als de bijbel en de koran is het stellen van die boeken als heilig en boven alle kritiek door de volgelingen van die boeken. Het feit dat de volgelingen hun beoordeling van en daden tegenover andere mensen baseren op deze, boven alle kritiek gestelde, boeken, legitimeerd (maakt zelfs noodzakelijk) dat deze boeken kritisch bekeken worden.

    Arjen

  • Quaenada

    Beste Sundale,

    ik verwacht toch van een boek dat van zichzelf beweert dat het perfect en goddelijk is, inderdaad foutloos is. Maar neen, er is niets goddelijks in de Koran. Het is door en door menselijk en door en door tijdgebonden en door en door een machtinstrument in de handen van de imperialist Mohamed.

    Ik heb er niets op tegen als jij in een roman schrijft dat de zon om de aarde draait. Maar ik ga wel steigeren als jij in een wetenschappelijke publicatie beweert dat de zon om de aarde draait. Welnu, God zou een soort superwetenschapper moeten zijn en geen menselijke, al te menselijke romanschrijfster.

    De Koran beweert ook van zichzelf dat het een duidelijk boek is. Je geeft zelf al aan dat het geen duidelijk boek is. Dus alweer een interne contradictie in de Koran.

    Terwijl jij genegen bent om toe te geven dat de Koran zegt dat de aarde plat is, beweren vele andere islamieten dat de Koran dat niet zegt. Waar komen die tegenstrijdige interpretaties vandaan? Tuurlijk, de hadith is een grote boosdoener. Een bekrompen traditionalisme versus jouw soort islam dat opener is. Maar ook de Koran zelf is schuldig. Ook zij is niet duidelijk,

    Q :)

  • kakilmis

    nee maar er is een vers inde Koraan dat aarde in een eivorm is………….maar Quaenada moet nog steed een vers van de Koraan hier verplaatsen…over dat de aarde plat is volgens de Koraan…..als dat zo is geschreven ik hwet toch ook makkelijk om die vers hier te verpaatsen…………..waar blijft ie???????????????