Uit hoofdstuk (soerra) 36 van de Koran citeer ik de volgende verzen (ayat):
———–
38. En de zon beweegt zich naar haar bestemming. Dat is het gebod van de Almachtige, de Alwetende.
39. En voor de maan hebben Wij fasen bepaald tot zij als een oude tak van een palmboom wordt.
40. De zon mag de maan niet achterhalen, noch kan de nacht de dag voorbijstreven. Zij zweven elk in hun eigen baan.
————–
Mijn bron is:
http://www.orst.edu/groups/msa/quran/index_d.html.
Dus men kan nagaan dat ik niet valselijk citeer. Ook kan men kijken wat de textuele context is.
Nu een kort commentaar van mij op de geciteerde koranpassage.
Er wordt gezwegen in alle toonaarden over een bewegende aarde. Een oorverdovend stilzwijgen. Daarentegen wordt wel gezegd dat de zon beweegt. De bewegende zon, de stilstaande aarde. Dat duidt duidelijk op het geocentrisme, dus op het incorrecte wereldbeeld dat de zon om de aarde draait.
Uit de passage blijkt ook duidelijk dat de zon en de maan elkaars equivalenten zijn. Ook dat idee is zeer incorrect. De maan draait om de aarde en de aarde draait om de zon. Dus in werkelijkheid is er geen equivalentie tussen zon en maan. De Koran zit er dus hardstikke naast.
Vers 40 heeft alleen betekenis als je er van uit gaat dat er bedoeld wordt dat zowel de zon als de maan om de aarde draait. Als je daarvan niet uitgaat, dan is dat vers al bij voorbaat onzinnig.
Tot zo ver mijn commentaar. Een volgende maal zal ik een andere koranpassage citeren waaruit ook blijkt dat de Koran predikt dat de aarde een platte pannenkoek is.
Gelukkig leven we in het Vrije Westen, waar je voor de waarheid mag uitkomen. In islamitische landen evenwel is het vrije denken verboden. Daar mag je niet zeggen dat de Koran in strijd met de feiten en met zichzelf is. Laten we zuinig zijn op onze geestelijke vrijheid en haar beschermen tegen extreme gelovigen zoals extreme new agers, extreme christenen en extreme mohameddanen,
Q
(Noot 1) Tegenover het foutieve, religieuze geocentrisme staat het correcte, wetenschappelijke heliocentrisme. Geocentrisme = het idee dat de aarde (geo) in het middelpunt (centrum) staat. Heliocentrisme = het idee dat de zon (helio) in het middelpunt staat.