Een rare koranpassage

  • Quaenada

    Uit hoofdstuk (soerra) 36 van de Koran citeer ik de volgende verzen (ayat):

    ———–

    38. En de zon beweegt zich naar haar bestemming. Dat is het gebod van de Almachtige, de Alwetende.

    39. En voor de maan hebben Wij fasen bepaald tot zij als een oude tak van een palmboom wordt.

    40. De zon mag de maan niet achterhalen, noch kan de nacht de dag voorbijstreven. Zij zweven elk in hun eigen baan.

    ————–

    Mijn bron is:

    http://www.orst.edu/groups/msa/quran/index_d.html.

    Dus men kan nagaan dat ik niet valselijk citeer. Ook kan men kijken wat de textuele context is.

    Nu een kort commentaar van mij op de geciteerde koranpassage.

    Er wordt gezwegen in alle toonaarden over een bewegende aarde. Een oorverdovend stilzwijgen. Daarentegen wordt wel gezegd dat de zon beweegt. De bewegende zon, de stilstaande aarde. Dat duidt duidelijk op het geocentrisme, dus op het incorrecte wereldbeeld dat de zon om de aarde draait.

    Uit de passage blijkt ook duidelijk dat de zon en de maan elkaars equivalenten zijn. Ook dat idee is zeer incorrect. De maan draait om de aarde en de aarde draait om de zon. Dus in werkelijkheid is er geen equivalentie tussen zon en maan. De Koran zit er dus hardstikke naast.

    Vers 40 heeft alleen betekenis als je er van uit gaat dat er bedoeld wordt dat zowel de zon als de maan om de aarde draait. Als je daarvan niet uitgaat, dan is dat vers al bij voorbaat onzinnig.

    Tot zo ver mijn commentaar. Een volgende maal zal ik een andere koranpassage citeren waaruit ook blijkt dat de Koran predikt dat de aarde een platte pannenkoek is.

    Gelukkig leven we in het Vrije Westen, waar je voor de waarheid mag uitkomen. In islamitische landen evenwel is het vrije denken verboden. Daar mag je niet zeggen dat de Koran in strijd met de feiten en met zichzelf is. Laten we zuinig zijn op onze geestelijke vrijheid en haar beschermen tegen extreme gelovigen zoals extreme new agers, extreme christenen en extreme mohameddanen,

    Q :)

    (Noot 1) Tegenover het foutieve, religieuze geocentrisme staat het correcte, wetenschappelijke heliocentrisme. Geocentrisme = het idee dat de aarde (geo) in het middelpunt (centrum) staat. Heliocentrisme = het idee dat de zon (helio) in het middelpunt staat.

  • kakilmis

    Koraan is niet vals….Koraan si gewoon keihard waar……..over die versen dat zijn jou interpetaties….maar nu ik lees zie ik nog steeds niet dat de aaarde plat is………

  • Sundale

    Ik begrijp wat je bedoelt, maar je mist de context waarin het geschreven is.

    De tekst is “geschreven” om aan te passen bij de belevingswereld van de mens.

    Want zoals wij de wereld ervaren is dat de zon en maan om de aarde draaien.

    Zo zien we dat in de hemel, niet waar?

    Dit is dus een passage die bedoelt is voor o.a. een situatie uit de tijd van de profeet waarin gebedstijden werden gedefinieerd en islamitische maanden werden opgesteld (moslims werken met de maanmaand en niet met de zonnemaand).

    Mensen moesten gebedstijden bepalen aan de hand van de situatie waarin ze zich begaven en met de middelen die ze hadden (en dat waren geen weersatelieten)

    Beste mensen: Je kunt passages uit heilige boeken niet letterlijk nemen zoals ze zijn en daaraan conclusies verbinden. Ga niet moedwillig verkeerde conclusies trekken maar vraag het aan een Alim.

    Keur niet direkt zaken af die je niet aanstaan, maar vraag eens waarom bepaalde dingen in islam zo zijn. Pas als je uitleg hebt gehad van een Alim, kun je conclusies trekken en die mening respecteer ik ook.

    Maar denk eerst een stap verder. Mijn ervaring is dat mensen niet massaal tot islam bekeren (is ook niet mijn insteek) maar hun mening cq visie verandert wel, of wordt genuanceerder. (oooooohhh, maar dat wist ik toch niet ??????)

    Niet iedereen hoeft het met elkaar eens te zijn toch? Maar begrijpen kweekt meer begrip. De wil om te begrijpen is het fundament voor tolerantie.

    Eerst onderzoek doen en informatie winnen over hoe en waarom, dan pas conclusie trekken en mening vormen.

    Zoals altijd een groet

    sundale

  • tamso

    Hoi

    Je heb gelijk wat betreft die passage's.Dat las ik ook en dacht wat er nu zo onfeilbaar is aan die koran,als het niet eens weet dat de aarde om de zon draait.

    De religie's die we hadden was de koran de beste ervan.indenkend in de tijdsgeest met de cristenen aan de deur,die ook op oorlogspad waren en alle vernietigde wat op hun pad kwam.De joodse geloof was alles eerste aan de beurt door de bijbel.Nieuwe testament.De koran verdedigde zich alleen.En was weer een vrijheid tov het cristendom.Ook wij het europa moesten knokken voor onze eigen vrijheden.Hopelijk dat zij ook zichzelf zullen bevrijden zonder dogma's.

  • islam2012

    Bedoel je het Westen dat sinds mensheugenis anderen landen heeft gekoloniseerd en hun inwoners heeft vermoord, verkracht en vernederd, het Westen dat naar elke uihoek van de wereld is gedreven om moord en verderf te zaaien en vandaag de dag predikt over beschaving en mensenrechten?

    Ben je vergeten wat jullie aangericht hebben in Amerika met de Indianen, de bevolking op Australie en de Afrikanen die jullie meenamen naar het Westen om ze vervolgens als slaven te gebruiken.

    Het Westen heeft de grondstoffen van Afrika, Indie en het Middenoosten gestolen om hun eigen landen op te bouwen.

    En nou inhoudelijk op je drogredenen en argumentatie die kant noch wal raken:

    Als ik deze versen lees leid ik nergens af dat er beweerd wordt dat de zon om de aarde draait. Dat is slechts de interpretatie van een vmbo'er die nooit geleerd heeft om logisch en geldig te redeneren. Er staat slechts dat de zon de maan niet kan inhalen, hiermee wordt gerefereerd naar de ‘dag’ en ‘nacht’. Er wordt mee bedoeld dat de ‘dag’, lees hier de ochtend/middag, niet ingehaald kan worden door nacht, lees hier de avond en nacht. Hiermee geeft Allah(swt) aan dat de dag en nacht ingesteld zijn volgens een bepaalde regelmaat en duur en dat deze regelmaat en duur niet verstoord kunnen worden. Zo komt de zon vanuit de aarde gezien elke opnieuw op uit het oosten. Als de zon de maan zou inhalen, zoals in dit vers wordt aangeduid, zou dat betekenen dat er geen sprake zou zijn van enige regelmaat en ingestelde duur van dag en nacht, wat zou betekenen dat de zon bijvoorbeeld op zou komen vanuit het westen in plaats van het regelmatige oosten waardoor er geen sprake meer zou zijn van een constante en regelmatige ‘dag’ en ‘nacht’.

  • oussama

    hahahahahahahahahaahah!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    De Quran vertelt dat er geen sprake is van geocentrisme!

    Begrijp het beter, beste vriend!

    In vers 40 staat er letterlijk het is de zon de maan niet gegeven in haar loop te bereiken. De zon mag de maan niet inhalen. Met andere woorden de zon draait dus zeker niet rond de aarde! wat ben jij toch een slimmerik seg! ahahahahaahha Als de zon rond de aarde zou draaien, dan zou het zeker de maan hebben bereikt! maar in vers 40 staat het dat dat niet mag, dus niet kan!

  • Mo

    https://youtu.be/FUpKjBCcvyc