energieloze waterpomp

  • ge

    Ooit heb ik documentatie en een prototype gezien van een waterpomp die aangedreven werd door waterkracht zelf. Het principe is dat door eigen kracht het neervallende water zorgt voor een transport van dat water naar een hogerliggend niveau. Ben alle info kwijtgeraakt. Pomp wordt in Nederland vervaardigd voor de ontwikkelingslanden. Wie weet info of fabrikant??

    Berichten graag naar e-mailadres als bovengenoemd. Dank!!

  • Erik van der Veen

    Zoals je het zegt klinkt het als een perpetuem mobilé.

    En die bestaan niet!

    Ik denk dus dat je bedoeld dat het stromende water in bijvoorbeeld een rivier zorg voor een aandrijving van een pomp die een klein deel van het water (genoeg voor een water voorziening in een dorpje) naar een hoger gelegen deel kan pompen.

    Wat wil je ermee?

  • ge

    Hallo Eric,

    Bedankt voor de reactie. Het is zeker geen perpetuum mobile want een deel van de aanwezige energie in het neervallende waterwordt gebruikt om via deze “pomp” het water omhoog te stuwen.Ik denk dat de efficiency van het geheel eigenlijkbedroevend laag zal zijn! Dat is niet het grootste probleem want die energie is vrij beschikbaar en volkomen gratis (vallend water); waar het om gaat is het water een bepaalde opvoerhoogte geven en dat zonder electrische energie.

    Hiervoor zijn talloze toepassingen te bedenken in de ontwikkelingslanden (vandaar dat dit ding ook ergens in productie is!) maar wat ik er mee wil is heel simpel: bevoeiing van een volkstuintje waar geen electriciteit aanwezig is maar wel vallend water van een beekje.

    Mocht je iets meer weten dan graag bericht.

    Gé

  • Marto

    Dit principe is ooit in ‘natuur en techniek’ (tijdschrift) beschreven. Misschien dat je het daar terug kunt vinden.

  • luc bostyn

    wellicht bedoelt u de ‘waterram’- pomp.

    De pomp is gebaseerd op het principe van de ‘Waterram’ dat John Whitehurst in 1772 ontdekte. De waterkracht zelf drijft de pomp aan. Het water stroomt vanuit een beek in een van de twee zij-openingen van een omgekeerde T-vormige buis. De tweede zij-opening is afgesloten, zodat het water via de boven-opening terugstroomt naar de beek. Het water gaat steeds sneller stromen, waardoor een uitlaatklep in de bovenopening zich sluit. Door de overdruk die nu ontstaat gaat de tweede zijopening als een ventiel open. De overdruk verdwijnt, de uitlaatklep sluit weer en het proces kan zich herhalen. Zo wordt bij elke cyclus een hoeveelheid water weggeperst die kan worden opgepompt of in een apart reservoir worden opgeslagen.Marto schreef:

    >

    > Dit principe is ooit in ‘natuur en techniek’ (tijdschrift)

    > beschreven. Misschien dat je het daar terug kunt vinden.

  • els

    Dit artikel heeft waarschijnlijk in het blad van Internationale Samenwerking gestaan, ik ben er nu zelf naar op zoek. Mocht het inmiddels gevonden zijn, stuur mij dan svp een afdrukje toe, bij voorbaat dank, Els..

  • raymond

    waterslagpomp

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterslag_%28hydraulica%29