Geef universitair onderwijs vooral via internet

  • Une

    De dinosaurus die zichzelf opat

    De huidige universiteiten zijn een dinosaurus die zichzelf geleidelijk opeet. Er wordt door universiteiten gigantisch veel geld verspild aan onnodig dure gebouwen, niet zelden gebouwd volgens zeer kostbare architectuur en soms in de vorm van kostbare historische monumenten.

    Er wordt ook mega veel geld verspild aan hoogleraren die voor absurd hoge salarissen hoorcolleges geven die veel goedkoper en effiënter kunnen worden gegeven via internet, zoals in de VS al vaak gebeurd. Bovendien is er te weinig controle op de doelmatigheid van universitaire opleidingen en zijn universitaire opleidingen vaak slecht georganiseerd en is de onderwijskwaliteit vaak laag. Universiteiten kennen gigantische uitvalpercentages. Ik meen dat dat wel vijftig procent is van alle studenten die beginnen aan een universitaire studie.

    Verder staan universiteiten vaak veel te ver van de maatschappij, hebben ze veel te weinig contact met maatschappelijke problemen en lager opgeleiden en slagen ze er vaak niet in om te communiceren in een taal die door buitenstaanders wordt begrepen.

    Ook heerst er vaak een wat arrogante sfeer op universiteiten. Dat gaat ten koste van de functie die universiteiten hebben, namelijk het zoeken van oplossingen voor allerlei problemen uit de maatschappij en het begrijpelijk rapporteren van die oplossingen.

    Universitaire opleidingen moeten (ook) worden aangeboden via internet. Dat kan door al het studiemateriaal via internet gratis beschikbaar te maken voor iedereen via websites (zodat het kan worden gedownload in een elektronisch boek), leervideo's, videoanimaties, videochat, serieuze webforums met universitair docenten, digitale simulatiegames, wiki's, internationale discussies, enz. Ook de studenten kunnen zelf bijdragen aan het maken van deze leercontent.

    De studenten hoeven dan niet op kamers te gaan wonen en kunnen in hun directe woonomgeving kleine groepjes medestudenten zoeken om met elkaar thuis in real live contacten te discussiëren over hun studie. Ook hoeven ze dan geen baantje te nemen en zijn geen tijd kwijt aan het zoeken van een kamer, het organiseren van hun huishouden en het reizen naar hun ouders.

    Daardoor hebben studenten minder last van ongezonde stress en houden ze veel meer tijd over voor hun studie en voor het bestuderen van belangrijke zaken daarbuiten, zoals communicatie en schriftelijke rapportage, emotionele ontwikkeling, ziektepreventie, ICT, discussiëren, Engelse taal, rekenen, studievaardigheden, beroepskeuze, management, conflictbemiddeling, morele bewustwording, logisch redeneren en praktische vaardigheden op allerlei gebieden.

    Ook is er dan meer tijd voor relaties en gezonde ontspanning en vorming via een gezelligheidsvereniging in de eigen woonplaats, plaatselijke politieke partij, vrijwilligerswerk voor een goed doel, enz… Bovendien zorgt digitaal onderwijs voor minder verkeer en milieuvervuiling en lost het de grote ‘kamernood’ op in universiteitssteden.

    De dagen van de traditionele universiteit zijn bijna geteld. Maar deze dinosaurus met een adelijke tongval heeft daar geen oog voor. Hij bijt zich vast in de universitaire traditie van hoorcolleges en onnodige geldverspilling. Deze dinosaurus heeft niet in de gaten dat hij daarmee bezig is om zijn eigen staart op te eten.

    Video over politieke actie via internet door jongeren

    De onderstaande video pleit ervoor dat jongeren meehelpen met het oplossen van maatschappelijke problemen via internetcommunicatie en computer-clubhuizen.

    http://mitworld.mit.edu/stream/582/

  • Une

    Onderwijsraad adviseert veel meer e-learning

    Er jaarlijks gaat zo'n 26 miljard per jaar naar klassikaal onderwijs in Nederland. Dat bedrag kan worden gehalveerd. Ik vind dat onderwijs daarbij veel meer dan nu moet worden gegeven via internetvideo, leergames, videoconferencing en webforums. Leraren kunnen dan de leerlingen persoonlijk begeleiden.

    Ook de Onderwijsraad adviseerde recent dat het onderwijs veel meer gebruik moet maken van ICT. Klik hier voor hun rapport daarover:

    http://onderwijsraad.nl/uploads/pdf/owr_rap_werkprog2009_lr.pdf

    www.e-learning.startpagina.nl

    KLIK OP DEZE VIDEO'S

    Organiseer wereldwijd gratis onderwijs via internet. Onderstaande boeiende video gaat erover.

    A vision for free, global (online) education:

    http://www.youtube.com/watch?v=RRymi-lFHpE

    Videolezing over kenniseconomie:

    www.youtube.com/watch?v=HEall1oYEbU

    Video over toekomst van internet:

    http://www.youtube.com/watch?v=BgZisUITBC0

    Video over leergames:

    http://www.youtube.com/watch?v=fUfcYSmv3-8

  • Jan-Willem Floor

    Beste Une,

    Ik kan je vertellen dat er wereldwijd al veel van dit soort acties zijn geweest. Naar aanleidng daarvan zijn er al steeds meer universiteiten die hun materiaal digitaliseren.

    Via de JWNFoundation tracht ik hieraan mijn bijdrage te leveren. Ik werk met Mozilla en Abode aan een digitale versleuteling voor documenten en een stabiel en veilige toegang daartoe. Ook heb ik met veel univesiteiten contact opgebouwd om de uitwisseling van kennis tussen verschillende univesiteiten te realiseren.

    Om dit goed te regelen met copyright e.d. is er tijd nodig maar de eerste stappen zijn er al. Naast dat de noodzaak hiervan in de wetenschap steeds meer doordringt is er ook steeds meer besef bij de overheid (iets wat ook terugkomt in jouw 2e bericht). Men is al bezig een 2e internet te ontwikkelen speciaal voor onderzoeksinstellingen en scholen, dit zal tussen 2010 en 2014 in gebruik worden genomen…

    De toekomst ligt in het online volgen van onderwijs en het voeren van discussies (zowel met als zonder leerkracht) ook zal er een grote bron van colleges komen zodat je alles kan bekijken op een gelegen moment, nog een keer kan zien indien gewenst of om alvast vooruit te kunnen werken. Naast colleges zal dit ook gebeuren met boeken en onderzoeken zodat alles online in te zien is.

    Naast dit alles geeft het de docenten meer vrijheid voor intensievere begeleiding aan een individu. Zijn agenda staat ten slotte niet meer vol met colleges omdat hij/zij deze maar een keer hoeft op te nemen.

    Het geheel is dus al wel bekend en er word aan gewerkt door vele instellingen! Naar mijn verwachting zal dit voor de student binnen 5 jaar te merken zijn.

    Wel ben ik het met je eens wat betreft Nederland, hier loopt een hoop achter…

    Deels komt dat door arrogantie van de universiteiten, de rest komt voort uit een conservatief beleid van voorgaande regeringen. Plasterk is wat dat betreft een ander soort minister en hij houdt zich bezig met vraagstukken hieromtrend.

    Van het online voeren van discussies hierover kunnen wij veel leren, echter is het toepassen in de praktijk wat echt moet gebeuren. De wereld staat open voor ideeën hierover, nu Nederland nog…

  • Une

    Jan Willem,

    Hartelijk bedankt voor je reactie. Het lijkt me belangrijk dat onderwijscontent juist niet wordt versleuteld, maar gratis wordt aangeboden aan iedereen. En ik vind dat er geen copyright zou mogen rusten op onderwijscontent die is gemaakt met gemeenschapsgeld. Als de overheid leraren betaald om leervideo's te maken, moeten die leervideo's via internet vrij te gebruiken zijn door iedereen vind ik, net als de toegang tot bibliotheken. Het moet ook gratis zijn voor nascholing en voorlichting aan bedrijven en ambtenaren en voor ontwikkelingslanden in vertaalde vorm.

    Wat bedoel je met een tweede internet voor onderwijs en hoe heet dat project?

    Waarom zouden studenten nog vijf jaar moeten wachten op video-colleges terwijl nu al alle colleges en lessen op scholen voorlopig tegen lage kosten op Youtube kunnen worden gezet met een webcam? Ik heb sterk de indruk dat de meeste Nederlandse onderwijsinstellingen en overheden deze ontwikkeling meer vertragen of tegenwerken dan bespoedigen.

    Ook de huidige regering en parlementsleden vind ik helaas uiterst behoudend op het gebied van e-learning. Ik hoop dat je wilt meehelpen om hen te overtuigen op dit gebied.

    Nederland loopt erg achter bij de VS op het gebied van e-learning en veel wat oudere docenten lijken vastbesloten om dat nog tot aan hun pensionering zo te houden. Dat kun je onder andere lezen op de verschillende webfora over onderwijs en politiek.

    WEBLOG

    Interessant weblog over e-learning van Wilfred Rubens:

    http://www.wilfredrubens.typepad.com

    LEERVIDEO'S

    Meer voorbeelden van web-lectures:

    http://www.youtube.com/results?search_query=lecture&as=1&and_queries=lecture&exact_query=&or_queries=&negative_queries=&geo_name=&geo_latlong=&search_duration=long&search_hl=&search_category_type=all&search_sort=&uploaded=

  • Une

    Als voorbeeld zie je hier een webvideo in de vorm van een ‘screencast’, over bedrijfseconomie.

    PhillipsLibbyLibbyCh8VideoLecture(Receivables).wmv

    http://www.youtube.com/watch?v=Xq7ykWw2oeU

    www.youtube.com/watch?v=Xq7ykWw2oeU

  • Une

    http://www.google.nl/search?q=videoonderwijs&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a#q=videoonderwijs+onderzoek&hl=nl&client=firefox-a&hs=Sme&tbo=1&rls=org.mozilla:nl:official&prmd=imvns&source=lnt&tbs=qdr:y&sa=X&psj=1&ei=LFz8T5ySKKWg0QWUye22Bw&ved=0CFUQpwUoBQ&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=9cbf0585322ffe47&biw=573&bih=321

    www.google.nl/search?q=videoonderwijs&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a#q=videoonderwijs+onderzoek&hl=nl&client=firefox-a&hs=Sme&tbo=1&rls=org.mozilla:nl:official&prmd=imvns&source=lnt&tbs=qdr:y&sa=X&psj=1&ei=LFz8T5ySKKWg0QWUye22Bw&ved=0CFUQpwUoBQ&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=9cbf0585322ffe47&biw=573&bih=321

  • Une

    Gratis Nederlandse videolessen: natuurkunde, scheikunde, wiskunde

    Veel gratis Nederlandse videolessen: natuurkunde, scheikunde en wiskunde kun je bekijken via de weblink hieronder. Je vindt hier ook gratis en handige software voor het maken van videolessen, o.a., via screen capture.

    4Beta

    http://www.4beta.nl/wiki/index.php?title=Hoofdpagina

    www.4beta.nl/wiki/index.php?title=Hoofdpagina