E-LEARNING
De Nederlandse overheid kiest nog steeds voor onderwijsmethoden uit 1985 voor onderwijs in 2015. Onderwijs dat leerlingen moet voorbereiden op de problemen van 2035. De overheid loopt dertig jaar achter op de mogelijkheden van onderwijs via ICT.
Nederland geeft jaarlijks maar liefst DERTIG miljard uit aan vooral traditionele onderwijsvormen! Als er meer gebruikt gemaakt zou worden van e-learning, kan daarop jaarlijks volgens mijn schatting vijf tot tien miljard worden bezuinigd, met een beter onderwijsresultaat.
En dan is het onderwijs toegankelijk voor veel meer leerlingen en studenten, ook voor leerlingen en studenten met een lichamelijke of psychische handicap, en voor studenten met weinig tijd of geld. Bovendien kunnen de lerarensalarissen dan omhoog, doordat er minder leraren nodig zijn.
Leraren moeten dan deels worden vervangen door beveiligers en politieagenten op school, en door maatschappelijk werkers, pedagogen en pestpreventie-experts op school.
Dat kan door invoering van "flipped classroom“, MOOC’s, blended learning, educatieve simulatiegames, educatieve internetforums, onderwijs via MW-radio, enzovoort.
Maar veel leraren en onderwijsbestuurders zijn bang voor baanverlies door e-learning en saboteren dat. De Nederlandse overheid wordt al decennialang misleid over multimediaal onderwijs door de machtige onderwijslobby, uit angst voor banenverlies voor onderwijspersoneel.
Lees websites over flipped classroom. En bekijk webvideo's daarover. Bij flipped classroom heeft de leraar veel meer tijd voor individuele begeleiding, en voor begeleiding van groepsprocessen, dan bij traditioneel onderwijs. Want de leraar hoeft daarbij niet zelf veel onderwijsstof te doceren.
MEER INFO
E-learning info
http://www.elearninginfo.nl/
www.elearninginfo.nl/
E-learning.nl
http://www.e-learning.nl/
www.e-learning.nl/
Surf, over ICT in hoger onderwijs
http://www.surf.nl/nl/Pages/default.aspx
www.surf.nl/nl/Pages/default.aspx