statische elektriciteit, wat te doen ?

  • foe

    Kan iemand mij vertellen wat ik tegen statische elektriciteit kan doen ?

    En/of wat ik niet moet doen btw.

    Ik word gestoord van de frequente ontladingen.

    Bvd.

  • Stephen Hawking

    Statische elektriciteit ontstaat bij mechanische wrijving tussen 2 oppervlakken. Hoe lager de luchtvochtigheid, hoe meer statische elektriciteit. Als er voldoende water aanwezig is, zal de lucht vochtig worden naarmate de temperatuur stijgt (zomer). De “statische elektriciteit” zal dan de omringende watermoleculen ioniseren, waardoor er geen “gevaar” meer is voor ontlading bij aanraking.

    Wat u kunt doen tegen statische elektriciteit:

    1. Hou de lucht zo vochtig mogelijk. Zet dus een bak water in de kamer en zet de kachel hoog.

    2. Wees altijd geaard. U kunt stekkers kopen speciaal voor ESD-doeleinden die in het stopkontakt gaan. Deze stekkers maken kontakt met aarde. De stekker is uiteraard aan een kabel bevestigd. Het andere uiteinde van de kabel bindt u permanent vast aan uw pols. U kunt uiteraard ook zelf een verbinding maken zonder de stekker, maar prutsen met een werkende wandkontaktdoos is niet verstandig.

    3. Hou een grote weerstand bij de hand. Deze weerstand houdt u in uw hand en het andere uiteinde van de weerstand gebruikt u om een oppervlak aan te raken gedurende een bepaalde tijd. Ik schat dat 1 MOhm wel voldoende zal zijn. Hierdoor ontlaat de lading zich relatief langzaam over de weerstand.

    4. Gebruik een heel spits metalen voorwerp en een oppervlak mee aan te raken. Dit voorwerp moet u uiteraard wel bij u dragen zodat het ook dezelfde lading draagt als u. Spitse punten zorgen ervoor dat alle lading zich daar concentreert. Alleen al het vasthouden van dit voorwerp zal ervoor zorgen dat de lading (deels) zal wegvloeien door de lucht. Dit ionisatieproces staat ook wel bekend onder het corona-effect.

    5. Eet 3 x daags een chocoladereep. Dit heeft nix te maken met statische elektriciteit, maar het is gewoon lekker. :)

  • foe

    Tnx ! :)

    Die chocoladereep ga ik ook proberen ;)

    Ik heb overigens wel de indruk dat als ik mijn leren schoenen met leren zolen aanhad dat het veel minder gebeurde. Misschien vergis ik me, maar het leek wel zo. (normaal gesproken draag ik schoenen met een rubberen zool)

    Ik had tot nu toe de truuk om als ik op stond om naar een andere kantoorkamer te lopen eerst m'n knie tegen de deurklink te houden dan zag (en hoorde) je de flits/ontlading daar, en daar op m'n knie voel ik er eigenlijk niks van :)

  • Stephen Hawking

    Dat van die leren zool etc kan wel kloppen. De sterkte van het elektrische veld wordt mede bepaald door de wrijving en door de materialen die tegen elkaar wrijven. Als je een katoenen joggingbroek aanhebt, een wollen trui, rubberen zolen en je zit op een goedkope opklapbare plastic stoel, dan kun je flinke schokken verwachten. Als je een droge huid hebt kan het zelfs gebeuren dat je een schok voelt wanneer je je andere hand aanraakt!

  • jazzer

    De enige keren dat ik er hinder van ondervind, doen zich voor als ik bij droog vriesweer “ondoordacht” uit een auto stap en vervolgens het portier aanraak (om dat te sluiten uiteraard). Als ik “doordacht” uitstap heb ik er geen last van.

  • badeend :P

    niks, is gewoon een en al zzzzaaaaaaaaaaaaaaaaai!X(;)

  • badeend :P

    blaablaa:P

  • boerenkaas homp

    X(I hate it and i LOVE CHEESE

  • badeend :P

    i LOVE cheese too! (:P)

  • Michel

    Weer er iemand wat ik kan doen tegen statische elektricitijd als ik uit de auto stap en men deur aanraak??.

    Heb al is iets gelezen over een sleutelhanger maar weet niet waar je die kan kopen.

    Als ook is het me opgevallen dat iki het alleen heb dij bepaalde schoenen??zelf denk ik dat het ook een beetje van de schoen zool afhangt.

    Graag wat info.

    Michel