De ark

  • Ruben

    Haha, ik weerleg het wetenschappelijke commentaar en men gaat over op beledigingen, een bewijs van de onredelijkheid der evolutie-fundamentalisten.

  • Ruben

    Misschien kan een grondige studie van de echte feiten geen kwaad voor het schrijven van zo'n boek. Op http://www.answersingenesis.org/home/area/faq/noah.asp en http://www.answersingenesis.org/home/area/faq/flood.asp staan overzichten van artikelen waar jullie absoluut (n)iets aan zullen hebben.

  • Jeroen

    Ik ben goed bekend met AiG, True Origins, en de meeste andere

    creationistische sites. Ik weet wat er staat. Misschien heb je mijn

    kritische noten bij het boek van Peter Scheele al voorbij zien komen;

    maar ik kan hetzelfde voor Michael Behe en “doctor” Kent Hovind doen.

    Ik vind het prima wanneer je zelf je argumenten baseert op wat er

    daar geschreven staat. Graag zelfs, want dan heb ik de weerleggingen

    al rederlijk paraat in m'n hoofd. Scheelt weer zoekwerk.

  • Jeroen

    Zolang de creationisten om de hete brij draaien, kun je best van

    8 kilometer uitgaan. Ik ben hier en daar ook van 4 kilometer en van

    40 meter uitgegaan, en het maakt niet uit, want je blijft met grote

    problemen zitten.

  • Bas van Tiggelen

    Pardon..? Jij WEERLEGT de wetenschappelijke bewijzen….?

    Even hard nadenken…

    Nee, ik zou echt niet kunnen bedenken welk bewijs je hebt weerlegd. Tenzij je vindt dat met het woordje God strooien gelijk bewijzen aan de kant schuift. Maar dat moet jij weten, ik neem je al niet meer serieus.

  • Linda

    Ik ben het helemaal met Peter eens, dat water is alleen al een hele onwaarschijnlijke factor, afgezien van alle andere onduidelijkheden.

    Gr. lin

  • Peter

    Je zou het boek “The Genisis Flood” kunnen lezen, daarin wordt o.a. verklaart dat een diersoort gemakkelijk in 1000 jaar kan evolueren.

    Wat ook veel mensen niet weten is dat de mensen voor de zondvloed zo'n 800 jaar oud werden (historische bron: de bijbel). Dit betekent dat er een grote klimaatverandering is geweest die tot gevolg had dat de mensen minder oud werden. Wellicht een iets minder vochtig klimaat?

  • Bas van Tiggelen

    800 jaar oud? Het moet niet gekker worden… En de bijbel als enige bron is wel heel erg mager, vind je niet? Bovendien is er echt wel wat meer voor nodig dan een ideaal klimaat om veroudering zo sterk tegen te gaan.

    En nog iets: als een mens 800 jaar oud wordt, hoe kan hij dan in 1000 jaar zo sterk evolueren? Dat is nog geen anderhalve generatie… Dat is geen evolutie maar een wonder.

  • Jeroen

    Ik neem aan dat jij dit boek hebt gelezen. Leg mij eens uit waarom in de

    periode vlak na de zondvloed de snelheid van de evolutie vele malen hoger

    lag dan in welke andere periode dan ook, en welke concrete bewijzen

    hiervoor bestaan.

    Alleen op de Bijbel afgaan zou ik trouwens niet doen. Het is altijd een goeie

    gewoonte om meerdere bronnen er bij te betrekken.

    Hoe kom je er trouwens bij dat alleen het klimaat ervoor zou kunnen zorgen

    dat de mens z'n levensverwachting kan vertienvoudigen? Klinkt erg onzinnig.

  • Joëlle

    effe over het ‘probleem’ dat de ark veel te klein zou zijn: als je de inhoud van de ark berekent (lengte 150, breedte 50, hoogte 15 meter, als je uitgaat van een el van 50 cm) is de inhoud ong. 56.250 kubieke meter. stel dat noach een kwart daarvan nodig had voor balken en planken (ruim genomen), hou je nog 42.000 kubieke meter over voor noach en de dieren (en opslagruimte). je hoefde ook niet alle dieren mee te nemen (geen insecten, geen vissen, maar één hondachtige (dat geld ook voor de andere dieren uit meerdere soorten bestaan) en van de grotere dieren, zoals olifanten ed. neem je toch gewoon een jong dier mee (niet zo groot, eet minder). dan zou je in totaal op zo'n 1400 tot 16000 dieren uitkomen. als je dan in aanmerking neemt dat die beesten gemiddeld zo groot als een konijn zijn, nou ja laten we het ruim nemen, zo groot als een schaap zijn, dan zou je nog minder dan de helft van de overgebleven ruimte nodig hebben! ok, dan nu over het fenomeen vleeseters: je moet bedenken dat God in genesis 1 zegt dat ALLE dieren planten moeten eten. ok dat was voor de zondeval, dat zie ik ook wel, maar de mens mocht ook pas na de zondvloed vlees eten (staat ook in de bijbel, in genesis 9 volgens mij). het is heel goed mogelijk dat de dieren toen nog helemaal geen andere dieren opaten. en anders, God is almachtig en alwetend, dus als het onmogelijk was om die dieren heelhuids weer uit die ark te krijgen, dan had Hij dat plan waarschijnlijk niet bedacht.

    en dan over de zaden: het water zou te zout geweest zijn om een jaar te overleven. je moet wel in aanmerking nemen dat het meeste water uit de lucht en uit de grond kwam, dat was dus gewoon zoet. het zou dus goed kunnen dat dat water helemaal niet zo zout was en dat die zaden het gewoon overleefd hebben. dan zou de grond ook niet verzilt zijn, dus kon alles ook gewoon groeien. verder staat in genesis 6 dat ze van alles wat eetbaar is mee moesten nemen (genoeg ruimte) en daar zullen ook wel zaden bij gezeten hebben.

    dan kom ik tot de conclusie dat de zondvloed zeker niet onmogelijk was.